12 perechi de chiloţi

Am avut norocul de-a mă naşte la timpul potrivit. Şi, cu toată responsabilitatea, în locul potrivit!

Astăzi, când „nu ne-am născut în locul potrivit” e super-mega-hit, eu rămân la convingerile mele şi recunosc, cu toată responsabilitatea, că nu m-ar deranja ca cei născuţi (nefericit) în locul nepotrivit să-şi caute fericirea prin alte locuri.

Fericirea mea a început la ţară.

Neavând altceva mai bun de făcut la vârsta mea – destul de mică dacă e să ne gândim că mamaie-mia avea găini mai bătrâne decât mine – , m-am hotărât să devin responsabil! Prin urmare am devenit responsabil pentru găinile ghiftuite cu răsaduri în loc de grăunţe, pentru mâţa din ciorap şi ciorapul (cu mâţă) din butoi, pentru 11 noduri de la bici, pentru cleştele scăpat în fântână, pentru dispariţia în timp record a unei duzine de chiloţi şi pentru multe alte pozne infantile.

Cu timpul, multe dintre realităţile copilăriei mele rurale s-au schimbat sau s-au pierdut de tot. Chiloţii, în schimb, au rămas chiloţi – mai puţin 12 perechi!

Langă satul bunicilor mei, mult prea aproape după mintea lu’ mamaie-mia, exista un iaz. Deasupra satului bunicilor mei, mult prea aproape după şi pentru mintea mea, exista un soare arzător. Şi dacă iazul era întruna acolo, soarele nu era decât ziua. Oricât i-aş fi urât prezenţa, absenţa lui mă-nerva aproape la fel de mult pentru că, odată cu dispariţia lui, începea concertul broştimii de pe iaz. O vară întreagă, noapte de noapte, am visat cum omor broaşte în toate modurile închipuite şi neînchipuite: cu aparatul de pirogravat, cu  ţesala de la cai, cu lanţul de la câine; prin otrăvire cu borhot vechi de 3 ani, prin îngropare în bălegar, prin incendiere, prin acupunctură cu aracii din vie; cu naftalină topită, prin baterea pe toacă, cu vermorelu’ plin de clor, prin dat cu capu’ de oişte, cu aracet, prin maşina de urluială, cu albastru de metil, cu melesteul, cu crucea, cu cadelniţa, cu şlapu’, cu smoală, petrol, vaccin antirabic, cucută, orice! O vară întreagă, zi de zi, am mers la iaz (ba chiar în iaz!) cu gândul să omor broaşte – şi să scap de caniculă! Dintr-un total de două (sau doi, habar n-am) broaşte prinse, una mi-a scăpat. Cea de-a doua, născută într-o marţi, pe 13, la ora 13, a suferit pentru tot neamul ei născut şi nenăscut: după ce am înjurat-o şi i-am arătat curu’, am dus-o pe uscat unde, inspirat de cele auzite prin sat, am luat un pai, i l-am băgat în rect şi-am umflat-o pân-a pocnit. I-am aplicat la repezeală şi nişte şpiţuri cu picioru gol, după care m-am băgat înapoi în iaz cu chiloţii pe mine.

În vara aceea am ajuns la ţară cu, printre altele, fix 12 perechi de chiloţi. Canicula, broaştele şi iazul au făcut ca finalul verii să mă prindă în cucu gol. Toate cele 12 perechi de chiloţi au ajuns, pline de mâl, la groapa cu bălegar.

Mamaie-mia, femeie vrednică şi de-o bunătate vecină cu sfinţenia, mă îmbrăca în fiecare dimineaţă şi mă spăla seară de seară. Bunătatea ei şi grija pe care mi-o purta nu mă împiedicau să mă duc, împotriva dorinţei ei, la iaz, dar nici pe ea n-o împiedicau de la a mă chelfăni în fiecare zi în care mă duceam – adică zilnic! Cu usturime în perciuni, nu pricepeam de cum afla ea că am fost eu la iaz, că doar nu era să vadă după deal… După vreo câteva corecţii sănătoase m-am prins: de la mâlul şi mătasea broaştei strânse în chiloţi mi se trăgea. Aşadar, lipsit de posibilitatea de-a-mi spăla chiloţii, m-am decis să-i arunc înainte de a ajunge acasă. Mamaie-mia, preocupată mai degrabă de igiena mea decât de contabilizat hainele, n-a observat lipsa chiloţilor. Până la epuizarea întregului stoc am avut o vară aproape liniştită: zilnic mergeam la iaz unde mă băgam cu chiloţi cu tot şi ieşeam ud, cu chiloţii plini de mâl şi, în drum spre casă, îi abandonam la groapa de bălegar. În zilele în care mă întâlneam cu inteligenţa înainte de a intra în baltă, îmi lăsam chiloţii pe mal; cum aveam (şi încă avem) căi diferite, chiloţii s-au epuizat repede.

Într-o dimineaţă ca toate celelalte, mamaie-mia a venit să mă schimbe de haine. Tricou, şort, şosete avem, chiloţi nu prea. Pe sârmă nu-s, în bagaj nici atât, pe mine nu, în coşul de rufe pauză, sub pat lipsă, nicăieri nici urmă de chiloţi. Eu – în puţa goala, bunică-mia – în faţa mea, misterul – neelucidat… După o duzină de minciuni şi sub ameninţarea unei bătăi gospodăreşti am fost nevoit să recunosc tot. Tot degeaba, bătaie tot am încasat, başca la curu’ gol!

Lecuit de mersul la iaz, lipsit de chiloţi şi cu vara aproape gata, am revenit la oraş: iaz nu, chiloţi în neştire, toamnă ploioasă, diafilme, Petre Ispirescu, şotron, flori-fete, telefonul fără fir, povestea de seară, mijata, grădiniţă, pocneală, fete, noroc, chiloţi ele, chiloţi eu, ghinion, buline roşii da, buline albe nu, urecheală acasă, urecheală la grădiniţă, mătasea broaştei nu, serbare, recitat poezii, uitat 2 strofe, aplauze…

Eu m-am născut în locul potrivit pentru a-mi pierde 12 perechi de chiloţi în bălegar, nu pentru a-mi pierde copilăria în faţa pleisteişănului ascultând refrene nepotrivite.

Voi, cei născuţi în locul nepotrivit, întrebaţi-vă părinţii de ce eu am şi chiloţi, şi copilărie, iar voi doar chiloţi. Şi iphone.

2 responses

  1. Adevărat! Totuşi, cred că, copilăria ţi-o cam faci, de vrei. Eu am avut parte de aventuri de genul celor mai sus menţionate şi la ţară şi la oraş.Ţinea foarte mult de spiritul întreprinzător şi de dorinţa de aventură (aparent tipică vârstei). În prezent, ăştia mici şi imberbi au altă viziune şi alte „oportunităţi”. Accesul la informaţii este altul decât în trecut când procesul de reproducere îţi era explicat de către un puţoi cu vreo doi ani mai în vârstă şi care era nesigur în cele explicate. Bănuiesc că au alte preocupări şi dacă nu au citit Creangă n-are ce să le stârnească spiritul de aventură.
    Iar cu cei de cântă hit-ul, cu siguranţă se află în „Groapa cu căcat” şi s-au învăţat acolo, mustind elucubraţii. Dumnezeu dă, dar nu-ţi bagă şi-n traistă!

Lasă un răspuns

