Gelu, Glad şi urmaşii urmaşilor lor

Gelu, Glad şi Menumorut au fost şi ei cândva nişte oameni.

Ca tot omu’, au avut şi ei nevoi. Cea mai intimă dintre ele, odată produsă, a contribuit la dezvoltarea unui popor şi, inevitabil, la decăderea lui.

În vremuri grele şi greţoase când toată lumea învinuieşte pe toată lumea, nişte unii n-au avut altceva mai bun de făcut decât să meargă prin şcoli şi licee şi să întrebe generaţiile următoare ce părere au despre generaţiile trecute. Proaspăta generaţie de mândre şi flăcăi (adica fată şi coaie) a hotărât că hoaştele şi chiagii din căcatu’ ăla de carte (de istorie spun – pentru a nu spune zic aşa cum zice toată lumea când spune) n-au nicio legătură cu realitatea şi că e plictisitor în draci să înveţi despre ei.

Cea mai mare nemulţumire a progeniturilor nefericite lepădate de părinţii supremi ai zilelor noastre a fost cea legată de lipsa pozelor din cartea de istorie. Aş încerca să vă descriu gândurile profunde ale genialităţilor viitoare, dar mai bine vi le reproduc.

Întrebare: ce nu vă place la cartea de istorie?

Răspunsuri:

– habar n-am, nu mi-am cumpărat-o!;

– de-abia ieri am deschis-o… plm, cre’că nu ştiu ce să zic;

– vrăjeală frate! şi scrie numa’ prostii în ea, mangleală eftină;

– mie mi-a zis bă’eţii de la bloc că mori de foame cu istoria, deci pen’ ce s-o citesc?;

– comparativ cu efhaşemu şi stori e praf! să pună şi ei o poză cu ăla… ăla care s-a bătut cu ăia care erau mai mulţi decât el.. plm c-am uitat…

…….

În egală măsură cu lipsa pozelor, pe elevii şi elevele zilelor nostre îi deranjează maxim utilizarea unor termeni foarte greu de înţeles şi demodaţi. Probabil descrierile istorice ar trebui modificate în ton cu limbajul actual şi ar trebui să sune astfel: „Ştefan ăl mare a fost anunţat de un gagiu din gaşca lui că turcii vin cu gând de mardeală şi vor să le-o dea alor lui în mufă rău de tot. Fane nu s-a intimidat şi şi-a strâns tovărăşii cei mai şmecheri, le-a dat pulane şi săbii ninja la toţi şi au aşteptat cu durere-n mădular venirea luzărilor din istambul. Când ăia au ajuns, Ştefan şi ai lui le-au dat-o original la fizic şi aia a fost.”

Istoria în sine nu mai poate fi schimbată şi nici modul ei de expunere nu cred că ar trebui modificat. Dar ce te faci când istoria nu mai interesează pe nimeni şi exprimarea ei trebuie să decurgă la nivelul neinteresaţilor siliţi să o studieze? Realizarea unui astfel de compromis reprezintă primul pas spre uitarea istoriei şi spre decăderea spirituală a unui popor tot mai lipsit de identitate.

Cum oare ar putea sa fie altfel în epoca nudităţii explicite şi-a formelor fără fond? Cum să dai importanţă iobagilor, domnitorilor şi răzeşilor când tu nu poţi dormi de grija silicoanelor, scandalurilor şi-a senzaţionalului? Care e motivaţia de-a citi o carte când televizorul îţi oferă un întreg univers? De ce să-ţi iroseşti prezentul aflând despre trecut? De ce să te uiţi înapoi când tu eşti incapabil să priveşti înainte?

Viitorul este prezentul de mâine şi ziua de mâine nu sună deloc bine. Poate urmaşii urmaşilor acestor urmaşi ai urmaşilor lui Gelu, Glad şi Menumorut vor avea parte de cărţile de istorie pe care şi le doresc, pline de imagini, poze şi, de ce nu?, filmuleţe, dar asta nu va schimba cu nimic istoria, ci doar exprimarea ei.

Istoria pe care le-o oferim noi astăzi urmaşilor noştri nu e istoria pe care ne-am fi dorit s-o primim, indiferent că suntem sau nu interesaţi de ea, indiferent că vor fi sau nu preocupaţi de ea.

25 responses

  1. Eu as vota pentru decernarea unei medalii. Zau! (tie, evident) Sau macar pt inserarea textului ca prolog/ cuvint inainte… ceva de genul, in orice manual de istorie. Si, eventual, adaptat, si in alte manuale. Astfel – cel putin eu asa cred – nr celor care vor deschide manualul se va dubla; nu conteaza ca nu vor trece de aceasta pagina; pina la urma (peste ani, in cazul nefericit) se va produce un declic si-n mintile ratacite ale tristilor nostri urmasi…
    Apropo… e ceva de facut, mai sint sperante? (pt remediere…)

  2. Din pacate, putini inteleg ca ISTORIA e un ghid catre viitor. Se degenereaza generatiile astea, ce sa faci. Si nu e vorba doar de istorie, ci si de geografie, literatura, filozofie … tot ce tine de cultura generala.

  3. iti multumesc, inca odata am ris cu mare placere… eu care zic ca mi ingrijesc vocabularul, il pareciez pe al tau ce i tare spurcat… si rid cu mina pe burta… te sarut

    imi place tot ce scrii… te rog din suflet sa mergi mai departe… te rog… cred eu ca ai un dar cu har ….mi ar place sa intru in universul mintii tale… cred ca i foarte amuzant acolo la tine….am nevoie de o cura de ris, sa mi ies din viguroase tristeti si nostalgii …

    te sarut noapte buna…barba roscovana…fire aurii in par….ce minunata este viata…. cu oameni ca tine… dar eu ma intreb daca tu rizi cind constati tristetile ce le scrii si transformi in umor…oare caragiale era trist sau vesel cind constata ridicolul care se transforma in GRAV… „”gravul ridicol”” ce exista inca si provoaca atitea si atitea necazuri omenirii…ce luciditate are romanul… al treilea ochi sau ochiul mintii ii functioneaza perfect
    te sarut

    pe curind cu altele la fel de umoristice…
    aura

  4. Acum m-ai lovit cu o temă la care mă pricep cât de cât, istoria. Dacă nu îţi cunoşti istoria propriului tău neam, atunci nu eşti demn de a face parte din acel neam.
    Am umblat destul de mult prin lumea asta mare şi peste tot am găsit oameni mândri de ţara lor. Şi cum poţi fi mândru de ţara ta? Că doar nu ai ridicat-o tu! Nu datorită ţie ţara ta este acolo unde este atunci când te trezeşti în ea, adică vii pe lume, ci datorită strămoşilor tăi. Deci rolul tău este de a duce mai departe ce au costruit străbunii.
    Dar aici intervine şi variabila: Dar de ce aş fi mândru de ţara mea, de România? Că doar noi nu fabricăm Mercedes, nu avem Hollywood şi nici măcar Bollywood, nu avem zgârie-nori, turnuri, ziduri de zeci de kilometri sau alte atracţii cunoscute de o lume întreagă… Ce pana mea au făcut strămoşii mei?! De ce m-ar interesa viaţa fraierilor ălora care acum sunt o apă şi un pământ?
    Cam aşa gândesc copii de astăzi, viitorul de mâine. Şi dacă au ajuns să gândească aşa, deja avem o problemă. Înseamnă că în cei 7 ani de casă părinţii lor nu le-au oferit minimul de educaţie şi morală. Înseamnă că în primii ani de şcoală profesorii au avut grijă să le bage forţat pe gât totul, dar au rămas cu nimic. Înseamnă că la televizor şi în media nimeni nu mai este interesat de valori naţionale şi morale.
    Ce mai poate fi schimbat? Chiar nu mai văd o ieşire raţională şi realizabilă din rahatul spre care ne îndreptăm rapid şi în care ne vom înneca până vom ajunge să ne placă. Şi astfel România nu va mai fi ţara lui Decebal şi Traian, Gelu şi Menumorut, Mircea, Ştefan, Mihai, Carol; ci ţara manelelor, Guţă, Adi, Brăileanca, Senzuala, Columbeanca, o ţară de ţigani, muritori de foame care şterg la cur bătrânii altora ce au mândrie, hoţi, bandiţi şi tâlhari.
    Istoria înseamnă identitate naţională.

    • Se pare, totusi, ca n-o sa studieze decit limba si literatura… Asa am inteles dupa cearta de azi din Camera Deputatilor… Sa speram ca Senatul va avea ceva mai multa minte (desi…)

      • Orice libertate lingvistica incadrata legal si oferita acestor paraziti este de o gravitate profunda…
        Pana ma voi calma de tot, ma abtin de la alte comentarii….

  5. Lecțiile mele de istorie se țineau cu o cucoană unguroaică, ce nu avea habar să se impună în fața unor mucoși, ce pocea cuvintele fără sa se corecteze și nici măcar să accepte corecturi… deci, nu am înțeles nimic din istorie. mai ales cea a României. La fel cum nu am înțeles de ce românii plăteau tribut turcilor, deși îi băteau pe unde îi prindeau. Nici nu am încercat să descopăr…
    Îmi respect strămoșii și țara… e tot ce pot face. Deși nu-i cunosc și nu cunosc pe deplin istoria României, încerc să nu ma introduc în „oala” lui cristianbogdanhotnoga, și sa fiu declarat nedemn de neamu meu. Îl las pe el și pe alții care cunosc istoria să explice și copiilor mei asta… eu doar îi voi educa să asculte, să învețe și să urmărească îndeaproape valoriile morale. E ca și cum l-aș pune să cunoască dogmele bisericii ortodoxe, altfel nu e demn să se numească creștin ortodox…:)
    Felicitări Vlad… pentru postare, pentru blog. Am spus-o și ma voi repeta de câte ori am ocazia.
    Cu respect! Ady

  6. Problema e la nivel global și n-aș pune-o neapărat ȋn cârca noii generații (poate că eu mai am speranță). Cui i-e dat să-nvețe, ȋnvață. Cu nițică determinare se poate.
    În timpul facultății și nu numai, am observat cu câtă paciență și suport tratau profesorii cursurile și seminariile pentru te-miri-câți studenți. Ei, se făcea că mâna aia de oameni de erau la curs erau interesați și profesorii ȋmpliniți. Acum nu mă dau balaurul cu “n” capete să spun că eram super activ implicat ȋn fiecare dintre cursurile avute, numai că eram acolo și mai prindeam din zbor, când nu eram interesat sa vânez pe bune. Surprinzator, din 15 inși câti frecventam cursurile, ȋn sala de examen erau 150 și pot spune sigur că nu susțineam examenul la Hogwarts. La sfârșitul celor 4 ani de studiu, 130 aveau și au diplome…oameni calificați, cu studii superioare. Ţinând cont că eu scârtii din toate sinapsele, privitor la specializarea obținuta, ce ȋncredere ai mai avea ȋn restu’?
    Acuma, să fie noua generație? Sistemul de ȋnvățămant prost conceput sau prea permisiv? Dezinteresul părinților sau al copiilor? Secolul vitezei sau “Facem treaba repede și prost, numa’ s-o știm făcută”?

  7. Pingback: Hand 2 Hand Music & Art Marathon – Vedete ale muzicii cîntă pentru 40 de copii orfani! « joy

  8. „vrăjeală frate! şi scrie numa’ prostii în ea, mangleală eftină;” – asta este buna 🙂
    Istoria ce se invata in scolile din Romania, mai ales cea antica si o parte din cea medievala este falsa! 🙂
    Asa ca. acel copil a cam avut dreptate!

  9. Pingback: Articol în ziarul Libertatea: “În Asia, 80.000.000 de oameni vorbesc limba română”! | Editura Solif – Dr. Lucian Iosif Cueşdean

  10. Partial, copii de azi au dreptate: ce poti invata dintr-un manual de istorie a patriei in care despre Mihai Viteazul se scriu doar cateva randuri, in schimb autorul pomenind ca „Andreea Esca este cea mai simpatica prezentatoare de stiri de televiziune” iar CT Popescu este prezentat un dr al presei romanesti? Nu oare si autorii de carte contribuie din plin la inapetenta elevilor pentru invatatura?

    Cand eram copil, aveam un batran profesor de istorie, veteran de razboi care pe langa predarea a tot ce era in manual, venea la ore cu prelegeri interesante din alte surse sau cu intamplari traite el. Acele lectii pline de patriotism, nu le voi uita niciodata. Cand ne vorbea despre razboaiele purtate de strabunii nostri si jetfa lor, i se umezeau ochii. Dragostea lui pentru istorie si lectiile incarcate de patriotism, ne facea pe toti ca pe langa manual, sa apelam la lecturi suplimentare.

    Daca manualele nu se ridica la un nivel calitativ, nu scuz totusi pe majoritatea elevilor din ziua de azi ca nu sunt interesati nu numai de istorie ci si de alte materii.

    Parerea mea este ca inapetenta elevilor pentru carte in general, se datoreaza in primul rand indisciplinei in scoli, a proliferarii limbajului de cartier, al fumatului, al lipsei de respectdintre ei si fata de profesori.
    La tot acest comportament anormal unui copil, contribuie in primul rand proasta educatie primita in familie dar si media romaneaca actuala, mai ales televiziunile care promoveaza nonvalori si pseudovedete, gen Nichita, Sexibraileanca sau, Monica Columbeanu, al carui exemplu de cum sa reusesti in viata, este luat astazi de multe fete.

  11. Te rog, în semn de solidaritate cu protestele împotriva clasei politice, preia acest post și postează-l timp de o săptamană sau trimite-l pe mail la toți din listă !
    Sursa Fight4romania

    AUTOR – Liana

  12. lumea in care traim e guvernata de bani si de aparente. Daca nu era vorba de o metoda ingenioasa de obtinut bani, fara munca, in cartea de istorie, si nici de aparente, adica de poze, la ce bun sa-si mai cumpere istoria, ca nu-i folosea la nimic. Iar Gelu si Menumorut ar face bine sa se reinventeze, sa-l putem filma si noi, macar cu telefonul mobil, ca mai apoi sa il putem posta pe youtube.

Lasă un răspuns

