Pentru ţară şi popor

Calitatea mea de filosof ambulant nu mă recomandă pentru abordarea unor astfel de subiecte. Calitatea mea de român, da.

Ţara nu este un bun al cetăţeanului sau o vacă de muls individual şi nici un subiect de luat în râs. Cine nu înţelege aceste noţiuni  nu este altceva decât un cetăţean egoist, ignorant şi redus mintal. Fără alte comentarii!

Orice lucru deţine valoare şi defecte, deci orice lucru suportă critici. Singurul lucru care poate fi criticat, dar care nu trebuie criticat, este ţara. Ca orice lucru care este interzis sau nerecomandat, critica de ţară se produce şi se reproduce mai abitir decât dacă ar fi fost obligatorie. Practicanţii ei sunt, după cum scrie puţin mai sus, cei ce nu înţeleg noţiunile elementare.

A critica aspecte, evenimente sau situaţii fără a delimita subiectul de realitatea generală e un semn de incapacitate intelectuală, de lipsă de responsabilitate şi de lipsă de respect. Critica atât de răspândită a segmentului politic duce, de foarte multe ori, la o concluzie care nu are nicio legătură cu subiectul: România – ţară de căcat! Deşi nu mi-am propus, acest caz poate fi şi o definiţie pentru sintagma „unde dai şi unde crapă”, cu precizarea că cei ce dau habar nu au ce fac.

Ţara nu se compune din suma tuturor problemelor şi nenorocirilor care au loc. Sau nu ar trebui să se întâmple aşa. Din păcate, există şi situaţii în care unii o văd exact aşa. Ţara e de vină pentru drumuri proaste, ţara e de vină pentru şomaj, pentru adulter, pentru mucegaiul din borcanul cu gem; ţara e de vină pentru şosetele desperecheate, pentru gunoiul de pe stradă şi pentru ceara din urechi. Când nu te duce capul şi nici altcineva la spitalul de nebuni, ţara e de vină pentru tot.

Poporul e următorul vinovat pe lista celor care se dezic de popor. A devenit o modă să-ţi fie ruşine că eşti român şi asta mai ales în rândul celora care, cu excepţia buletinului, n-au fost niciodată români. Pentru cei nemulţumiţi de România ea nu a existat niciodată, pentru ei există doar percepţia despre România şi nevoia de a denigra ţara până în punctul în care va deveni o imagine fidelă a propriilor persoane. Vestea proastă pentru ei e că asta nu se poate întâmpla, vestea bună pentru noi este aceeaşi. Refuz să cred că poporul român poate îngenunchea în faţa unei cohoarde de sălbatici şi că excepţia poate înlocui regula. Românii adevăraţi constituie majoritatea acestui popor, restul sunt doar confirmări ale legii compensaţiei şi nu rebuturi sau scursuri după cum s-ar caracteriza ei dacă ar fi în locul celor mulţi. Nu există lucruri perfecte, deci nici popor perfect. Poporul român are nevoie de atitudinea corectă, nu de societatea perfectă; în principiu de lucruri realizabile, nu de himere.

Simplitatea acţiunilor necesare pentru a păstra caracterul poporului român ne facilitează adoptarea unei atitudini corecte. Mândria românului trebuie exploatată şi încurajată, iar calea cea mai simplă e la îndemâna noastră. Orice român mândru de ţara sa şi de poporul lui poate fi un exemplu puternic pentru cel de lângă el, propaganda în masă nu poate fi la fel de eficientă ca cea individuală. S-ar putea să mă înşel, dar oamenii preferă să susţină ceea ce cred, ceea ce simt şi ceea ce gândesc, nu ceea ce li se impune. Aşadar, mândria de a fi român nu poate fi impusă, ci doar cultivată şi susţinută. Iar pentru asta avem toate argumentele şi exemplele necesare, problema se reduce doar la a ne păsa sau nu, la a fi sau nu ignoranţi, egoişti sau reduşi mintal.

Acest articol nu suportă critica celor care consideră că a vorbi despre ţară este o pierdere de timp, o treabă ruşinoasă sau o greşeală. Acest articol nu reprezintă material de studiu şi nici de băşcălie, se supune notei şi reprezintă punctul de vedere al unui român care se simte mândru de această calitate.

Condica de reclamaţii am dat-o de pomană, aşă că aveţi la dispoziţie doar condica de sugestii în caz că vă interesează sau că vă pasă.

14 responses

  1. „Ţara e de vină pentru drumuri proaste, ţara e de vină pentru şomaj, pentru adulter, pentru mucegaiul din borcanul cu gem; ţara e de vină pentru şosetele desperecheate, pentru gunoiul de pe stradă şi pentru ceara din urechi. Când nu te duce capul şi nici altcineva la spitalul de nebuni, ţara e de vină pentru tot.”
    Pai cam asa e, tara e devina pentru 70% din lucrurile spuse de tine. Pentru ca: cu cateva controale (adevarate controale si nu cele corupte de acum), cu un sitem de reforme bine pus la cale (pentru a iesi din criza) si cu masuri drastice anti-coruptie, subliniez, nu am fi o tara exemplara dar am fi cel PUTIN una din Uniunea Europeana cu totul nu doar cum suntem acum! … Parerea mea … Nu mi-a placut partea cu „redusul mintal” pentru ca ignorat sunt, frustrat deasemeanea, egoist peste masura chiar, insa redus mintal imi place sa cred ca nu sunt … adica asta mi-ar mai trebui.(sti despre ce vorbesc caci si tu mi-ai citit blogul si ai vazut ca nu am o parere deloc buna despre tara in care traim)
    P.S.: mi-a place sa vorbim mai mult pari a fi o persoana buna, cu principii bine fondate si poate cine stie, ma vei putea invata si pe mine sa-mi placa macar un pic Romania.

    • Subliniez nuanţa pentru a defini culoarea:
      Ţara nu e suma cetăţenilor ei şi nici nu se defineşte prin instituţiile şi sistemele sale sociale.
      Când fiecare dintre noi îşi va preţui ţara şi o va respecta, când fiecare va fi dispus să nu se abată de la normele sociale şi de la legile ţării, atunci nici sistemele corupte şi nici pseudoelitele care ne reprezintă nu vor mai avea cum funcţiona, exista. Un popor responsabil şi mândru ar ieşi în stradă şi ar sacrifica orice este necesar; un popor educat la televizor şi scârbit de ceea ce se întâmplă în jur stă în casă şi îşi plânge de milă.
      Putem vorbi oricând şi oricât, cred că mi-ar face şi mie plăcere (spun „cred” pentru că în-afară de moarte nimic nu e sigur) şi aş avea şi eu de învăţat de la tine. Singura problemă e că nu eu şi nici altcineva nu te va putea învăţa să-ţi iubeşti ţara, singurul lucru pe care ţi-l poate cineva oferi e reprezentat de argumentele şi motivele pentru care îţi poţi iubi ţara, atât! E ca şi în cazul iubirii faţă de părinţi – o capeţi, nu o înveţi!
      Numai bine!

      • Din pacate tara ESTE suma cetatenilor ei. Dac-am eutanasia populatiunea actuala, importand nemti, am avea o altefel de tara, c-o alta imagine si, mai ales, c-o alta realitate. Poti sa schimbi cati presedinti/cate guverne vrei, ei lucreaza cu noi, pulimea! Cat noi suntem cum se vede din satelit, asta este tara, mandra ca si mioara! :-)))
        Aaaa, da, poti vorbi despre clisee, mai mult sau mai putin adevarate…

      • Cum am spus şi în comentariul pentru Vasile G., educarea necesară schimbării pe care ne-o dorim trebuie să se producă la nivelul primar, individual. E mai uşor să schimbi om cu om, decât masele în sine. Preşedinţii şi guvernele n-ar trebui să poată face nimic împotriva voinţei poporului, dar pentru asta poporul trebuie să-şi susţină cauza şi să fie responsabil. Cum responsabilizarea nu poate veni de la cei care ne conduc, atunci trebuie să vină de la noi. Bunăoară, dacă eu ca individ îmi asum răspunderea pentru toate acţiunile mele şi nimic din ceea ce fac nu contravine valorilor pe care le susţin, ofer un exemplu celor apropiaţi mie şi am mari şanse ca ei să-mi urmeze modelul. Consider că este de datoria noastră să contribuim la schimbarea pe care o dorim şi în niciun caz să nu aşteptăm să ne fie servită de cei care ne conduc. Ei nu au nevoie de schimbare în bine, ei ne vor aşa şi, eventual, chiar mai dobitoci de atât. Când atitudinea generală va fi potrivnică sistemului, sistemul va cădea! Cu precizarea că, doar din fotoliu şi de pe blog nu se poate.

      • Ba se poate. Din fotoliu si de pe blog. Si se intampla. Fara sa realizam. Schimbul de idei. Cei inteligenti evolueaza. Schimbarea societatii nu se face prin nu stiu ce miscari de avegura. Se face, cred eu, prin schimbarea modului de a gandi al individului. Ceva de genul- Schimbam idei, treaba cde ne ajuta sa gandim liberi, neindoctrinati, nemanipulati de media, societate, scoala, religie, … Cam acelasi lucru spun si oamenii de succes- Inoata impotriva curentului, daca vrei sa fii unul dintre invingatori, nu un sclav din marea turma.
        Insasi blogurile sunt o forma de nealiniere, de fronda, de libertate…

      • Am spus că nu se poate DOAR din fotoliu şi de pe blog, dar asta nu înseamnă că blogurile nu sunt o sursă importantă pentru schimbarea societăţii. Dacă nu aş fi crezut că au şi această funcţie, n-aş fi avut unul. Nu am pretenţia că atitudinea mea este cea mai corectă sau cea mai sănătoasă, dar măcar încerc să o am. Aşa cum blogul îmi oferă cadrul necesar pentru a mă exprima, tot aşa îmi oferă şi şansa de a cunoaşte ceea ce gândesc şi alţii şi de a învăţa şi de la ei. În schimb, nu cred că o „revoluţie” începută şi dezvoltată pe blog se poate întregi şi încheia tot pe blog. Dar NU m-aş supăra dacă realitatea m-ar contrazice!

      • 1. ”in afară de moarte nimic nu e sigur”??. Completare din partea americanilor: ”nothing is certain but death and taxes”
        2. Ai spus la un moment dat că propaganda în masă nu ar fi la fel de eficientă ca cea individuală. Din moment ce ea funcționează când e vorba de îndobitocirea maselor, de ce nu ar funcționa și în sens invers?
        3. Sunt de acord cu tine că se poate schimba în bine situația actuală. Poate că sunt puțini care încă mai sunt atât de nebuni încât să mai creadă asta. Însă pentru a provoca schimbarea trebuie să trecem de la vorbe la acțiuni practice. Asta cred că e una din problemele pe care ar trebui sa le rezolvăm: faptul că oamenii noștri de valoare, intelectualii preferă să stea oarecum nepăsători cu nasul în cărțile lor, în cercetările lor și nu îi interesează atât de mult ce se întâmplă în afara cercului lor. Poate că este doar o impresie. Ar fi ceva să vedem o Asociație/Organizație/Adunare (spune-i cum vrei) a intelectualilor care să se ducă frumușel la poarta Palatului Parlamentului și să le atragă atenția celor cu putere de decizie că lucrurile merg într-o direcție proastă.

      • 1. de taxe mai poţi scăpa sau poţi refuza plata lor, da’ moartea nu iartă.
        2. Îndobitocirea maselor exploatează un factor existent al naturii umane, activându-l. O propagandă de natură evoluţionistă trebuie să genereze anumite atitudini, acţiuni, mentalităţi, deci devine o misiune cu mult mai grea.
        3. Oamenii noştri de valoare sunt marginalizaţi tocmai pentru că, în contextul actual, nu sunt nici vandabili, nici ceruţi de publicul activ. Nu cred că activarea elitelor ar fi suficientă pentru o revoluţionare a mentalităţilor, cred doar că ar fi o necesitate cu adevărat folositoare. Militez pentru „educarea” şi responsabilizarea individului ca etapă a formării unei societăţi sănătoase şi preocupate de adevăratele valori civice. În momentul în care toţi vom fi animaţi de aceleaşi principii şi uniţi în gândire, atunci vom constitui o forţă care va putea demola tot ce s-a construit prost şi împotriva noastră şi vom avea şi resursele necesare unui nou început. Cei care ne conduc nu ne vor mai putea controla sau manipula pentru simplul motiv că nimic din ceea ce erau obişnuiţi să facă nu va mai avea ecou în conştiinţa maselor.

  2. Dar NU e nevoie de nici-o revolutie. Schimbandu-se oamenii, fiecare in parte, se schimba realitatea. Pe net e greu sa epatezi altfel decat cu logica, verbul si cultura. Pe net nu-ti poate fi inchisa gura. Pe net nu te poti ascunde cu adevarat. Iar fara net esti handicapat. Asa ca revolutia, cred eu, se petrece aici si acum.

  3. Dacă trăieşti într-o ţară ai două variante:
    -eşti mândru de ea şi de concetăţenii tăi, sau
    -blamezi ţara în general şi confraţii în particular
    dar rezultatul este acelaşi, tot acolo trăieşti, cu mândrie sau fără.
    Da, ar mai fi o variantă, poţi fi apatrid, adică orfan.
    Eu prefer prima variantă, mă ajută la psihic şi mai scap de frustrări.

Lasă un răspuns

