Răspunsu’ corect

Departe de mine gândul de a stabili care şi ce este adevărul.

Ultima oară când am îndrăznit să-mi dau cu părerea pe probleme aşa încurcate, am încurcat-o. Era la examenul la filosofie şi pentru un cinci amărât mi-am maltratat toată materia cenuşie, atâta cât am şi eu în dotare… Întrebarea „ce este este ?” o excita într-atât de tare pe doamna profesor pe cât mă constipa pe mine. Răspunsu’ corect nu l-a dat niciunul: ea nu-l accepta pe-al meu, eu nu-l înţelegeam pe-al dânseia. Complexat de prostia mea din cap mi-am permis să îi adresez o întrebare la fel de filosofică, întrebare pentru a cărei răspuns am răpus căteva rânduri de beri cu-n prieten în seara dinaintea examenului. Universul este finit sau infinit? Şi dacă e finit, acolo unde se termină ce este?, sau mai degrabă spus ce nu este? Întrebarea mea a fost redusă brutal la „ce este este ?” şi nota maximă fixată la minim.

Observ că ultima modă în materie de informare asupra subiectelor de toate felurile o reprezintă chestionarea oricui are minimul de notorietate necesar. Dacă o fătucă s-a scremut de un hit efemer, e un motiv suficient ca părerea ei despre literatura universală să fie adusă la cunoştinţă publicului larg; dacă un dizainăr vestimentar a croşetat un sutien pentru ţâţe inegale, atunci reţeta lui de omletă cu trei ouă zen capătă valoare de alimentaţie superioară; o pereche de sâni siliconaţi expuşi accidental într-un club de fiţe certifică părerea purtătoarei despre pescuitul la copcă sau despre lungimea esofagului în lipsa oricăror alte argumente.

Poporul are nevoie de repere şi modele. Dar poporul e obosit şi n-are timp să le caute, aşă că le adoptă orbeşte pe cele servite la liber. Modelele nepopulare la scară largă n-au decât să-şi ţină părerea pentru altădată, acum totul se rezumă la rating şi la scandal, la mediocritate şi la suficienţă. Cine mai are timp să-i asculte pe învăţaţii ţării? Câţi mai aleg emisiunile expirate cu invitaţi coerenţi şi avizaţi în detrimentul dezbrăcatelor asistente de pretutindeni? Câţi? Vă-ntreb deoarece eu nu deţin răspunsul corect.

Cotrobăind prin dezordinea memoriei mele mi-am adus aminte că, la nu ştiu ce obiect din facultate, dom’ profesor ne-a spus că un răspuns corect poate fi obţinut printr-o întrebare corectă pusă acolo unde trebuie. Pentru a verifica înţelegerea de către noi a celor spuse de el am fost nevoiţi să ne imaginăm un caz şi să-l expunem. Şi cum nu mi-am imaginat niciodată că aş avea imaginaţie, altceva decât să spun un banc n-am fost în stare.

Bancu’ :

Un beţiv, în plină noapte şi în drum spre casă, îşi pierde cheile şi se apucă să le caute. Un alt beţiv, incapabil să-şi aducă aminte unde îi este casa, îi sare primului în ajutor. Caută ei preţ de juma’ de oră şi rătăcitu’ zice: auzi bre, sigur aicişa le-ai pierdut?; păgubitu’ răspunde: nooo, mai în spate!; rătăcitu’ se revoltă: păi şi de ce naiba le căutăm aici sub lampadar şi nu acolo?, păgubitu’ îl lămureşte: păi, de aia! că aici e lumină!.

Verdictu’  lu’ dom’ profesor: eii, măcar te ajută memoria!

14 responses

      • consider că eşti cam dur în afirmaţii şi deloc susţinut de argumente. am publicat comentariul tău pentru a nu îngrădi posibilitatea de exprimare a nimănui, dar următorul de aceeaşi factură va fi blocat conform ” În atenţia chiriaşilor”.
        Numai bine!

    • Defineste prostia!
      Eu cred dimpotriva, ca din contre se fuk copiii, ca romanul (bine, prostie este sa scrii „patagonezul este genial”, dar hai sa ne complacem in generalizari tampite!), deci romanul, dupa umila mea parere (iertare, trebuia sa te rog „Defineste romanul.” fiindca este destul de complicat- cetateanul, etnicul, orasanul de 3 generatii, tzaranul, moldoveanul, olteanul, tinerii sau pensionarii, care sunt romanii reprezentativi?!?), reiau a 3-a oara, dupa umila mea impresie si luand in calcul evenimentele istorice trecute peste populatiunea locala, care ar fi trebuit sa duca la disparitia vorbitorilor de romana, romanul PUTE DE DESTEPT!
      Dovada faptul ca suntem tot aici, dupa ce am fost calariti, cu incercarea de asimilare/ deznationalizare aferenta, de catre n imperii… Repet, parerea mea. 😉

    • mă refer la cei care constituie populaţia incriminată şi nicidecum la toată populaţia, ar fi într-un total dezacord cu percepţia mea despre români!
      Admit că e posibil ca exprimarea mea să fi fost prea subtilă, dar am încredere că cei care nu au mintea odihintă se vor prinde 🙂

  1. din pacate traim din conventii. Asa am crescut, si asa vom muri. De ce in groapa? De ce nu ne face faina sau de ce nu ne dizolva, de ce nu ne arunca in apa? Majoritatea suntem ingropati. Intr-un Matrix ? Ori intr-o sursa de ingrasamant data pamantului? Valoarea nu mai exista. Nu numai la noi. Peste tot in lume. E un stadiu al civilizatiei ajunsa la apogeu. Ceva pluteste in aer. Apocalipsa nu e sfarsitul. Ci innoirea. De la zero sau de unde am ajuns. O alta perpectiva mentala sau animalica poate. Singuri ne distrugem valorile morale. Si-o facem sistematic cu fiecare mic si mitocan ce-l haleste. Daca e o trasatura balcanica? Poate. Da’ atunci ma intreb la americani ce se intampla? O lume a jeleului si-a falsurilor. Mi-a placut „Idiocracy”. Self esteem-ul a ajuns in varf. Caderea va fi prapastioasa! See you on the other side!

    Te-am adaugat la blogroll. Multumesc.

    • Dureros mi se pare că oricine condamnă unele deprinderi şi criterii sociale bolnave, este catalogat nebun! Evadarea dintr-o societate care mai mult constrânge decât eliberează nu e posibilă fără a-l transforma pe evadat într-un ciudat sau într-un singuratic. Până la urmă e o chestiune de opţiuni şi e de datoria noastră să acceptăm opţiunile oricui şi dreptul nostru de a nu le susţine.
      Mulţumesc pentru prezenţa mea în al tău blogroll, promit să fiu cu minte şi să nu fac mofturi.
      Numai bine!

  2. Este mai complicat de atat. CINE stabileste VALOAREA?!?
    Minoritatea „cu carte”?!?
    Mira-m-as!
    Eu cred ca majoritatea aia stupida! Si care stabileste de la cursul istoriei la evolutia limbii (vezi modificarile aduse limbii romane, ca urmare a presiunii vulgului; dac-as fi scris in scoala generala „nicio” nu mai treceam clasa evar! :-))), iar acum, scrierea corecta de atunci este GRESITA, fiindca pulimea nu scrie asa! 😉 ). Asa ca PROSTIMEA RULZ! :)))

    • Nu mi-aş permite să cataloghez poporul român ca fiind prost sau slab, contravine unui sentiment pe care-l nutresc şi pe care l-am făcut cunoscut într-un articol din urmă. Nu pledez nici pentru clasificarea pe criterii de zonă a românilor deoarece, după părerea mea, românii se împart doar în două categorii: femei şi bărbaţi.
      Ceea ce blamez eu este reprezentat de informatorii şi formatorii de opinie care au încetat să mai aibă o conduită sănătoasă şi oferă spre consum „produse” de o calitate cel puţin îndoielnică. Produse pe care cei influenţabili de iau în braţe şi le consideră modele de urmat.

    • Ei, acuma dacă stăm să ne gândim la conflictul dintre Academia de la Iaşi şi cea de la Bucureşti, e evident că oamenii au cam pierdut controlul şi acceptă ca regulă orice se supune majorităţii. E calea cea mai simplă şi mai nefirească de a controla evoluţia unei limbi, dar orgoliile de cărturari primează în faţa necesităţii reale de control…

  3. „Cotrobăind prin dezordinea memoriei mele mi-am adus aminte că, la nu ştiu ce obiect din facultate, dom’ profesor ne-a spus că un răspuns corect poate fi obţinut printr-o întrebare corectă pusă acolo unde trebuie.”

    Pacat ca nu aplici asta..

  4. pai pana la urma in ultima vreme romanu a tot furat ba de la unul ba de la altu inclusiv de la el …
    problema noastra e frica de inovatie …
    si probabil din frica asta nu se mai face nimic …minimizez problema prea mult deja in sfarsit
    iar realizarile romanului iara nu sunt recunoscute si apreciate in lume pentru valoarea lor reala

Lasă un răspuns

