Să facem ştou!

A face ştou – expresie născută la colţu’ blocului, varianta scurtă şi mai puţin mişto a expresiei „a face mişto”.

Cuvântul mişto e împrumutat în limba română din limba celor care se pricep cel mai bine să împrumute de la români şi să nu mai dea înapoi. La fel ca şi cei care se împrumută de la noi, aşa şi noi am împrumutat cuvântul mişto. Adica pe nesimţite şi fără acceptul deţinătorului.

Miştoul a refuzat să rămână în istorie ca sinonim minoritar al irroniei, batjocorrii sau al luărrii în rrâs şi n-a găsit altceva mai bun de făcut decât să-şi lărgească orizonturile şi sensurile. Ajuns la nivelul maxim miştoul a simţit nevoia de a se mula pe nevoile clientului. Astfel s-a născut ştoul. Sau spus la mişto, găina a făcut oul. Unde găina e miştoul, iar ştoul oul.

În timp ce miştoul râde de cineva împreună cu acel cineva, ştoul râde singur de oricine. Nefiind un model de om cult sau perspicac, singurul exemplu care-mi vine-n minte e ăla în care noi mergem şi punem ştampilele la mişto ca mai apoi să poată ei să facă şto. Pentru a vă convinge pe voi să citiţi mai departe şi pe mine să scriu până la capăt, promit să nu mai pomenesc despre ei.

Ştoul, deşi născut la colţul blocului, a avut ambiţia de a ieşi la colţul străzii, unde n-a rezistat mult şi s-a suit în tramvai. De la depou a plecat cu taxiul. Din taxi a sărit în piaţa mare. De la piaţă a plecat la casele oamenilor. Unde a găsit închis n-a intrat, unde a găsit deschis a intrat de două ori. Neobosit, ştoul a umblat peste tot şi nu s-a lăsat până nu a devenit cel mai popular ou dintre toate găinile. Oricine sau orice se respectă şi are năzuinţe serioase trebuie musai să atingă elitele. Miştocaru’ de apartament e doar o etapă în evoluţia ştoului de carieră, dar nu ultima; odată convertit, miştocarului de apartament nu-i rămâne decât să râdă singur de oricine, fără ca asta să intereseze pe cineva.

Cariera ştoului atinge punctul maxim imediat ce ajunge element de bază incontestabil al celor care ar trebui să râdă de oricine, numai de noi nu. Dar pentru că ştoul a ajuns la punctul maxim şi eu n-am respectat promisiunea de a nu mai vorbi despre ei, se întâmplă următoarele: eu inchei aici, ei nu.

Mai mişto ar fi fost invers.

10 responses

  1. Mij-toul are ca izvor plictiseala, lipsa de diversitate, dorinta de a fi superior moral si a demoraliza, prostia in masa, lipsa de respect…deci, cine rade la urma, inseamna ca nu s-a prins.

  2. Tradus gresit din rromana in romana, „misto” e folosit de cei mai blonzi cu sensul de „frumos”; in realitate, el inseamna „bine”, este, de obicei, raspunsul la intrebarea „socherez?”, adica „ce faci?”, si sinomim cu „shukar”… intru-cit eu mi-s mai blonda si am invatat limba asta straina la coltu’ blocului, acolo unde s-a nascocit si „stoul”, nu bag mina in foc pentru corectitudinea cu care am scris cuvinetele de mai sus dintre ghilimele… si un alt motiv pt. care nu bag mina in foc e pt. k fac buba 🙂

  3. Ooo, din limba unor minoritari sunt imprumutate mai multe cuvinte
    – misto-la ei, frumos; la noi-alt sens
    – shucar, tot un fel de frumos
    – gagiu=roman, netigan: la noi=smecher
    Or mai fi ca nu le stiu limba!!!
    O saptamana senina prietene vlad!

    • Nea Costache, nici eu nu le ştiu limba şi nici n-aş fi vrut să le aflu existenţa vreodată, da’ asta ne e soarta. Ei, da’ măcar mai facem şi noi „mişto” de ea! 🙂
      Mulţumesc de urare, asemenea!

    • Îţi mulţumesc pentru aprecieri, mi-aş fi dorit ca umorul meu să fi fost privat de multe dintre subiectele pentru care l-am întrebuinţat dar, până la urmă, bine fără rău nu există şi s-ar putea ca multe rele de-ale noastre să fie dintre cele mai bune 🙂

Lasă un răspuns

